Rädslor

Jag är mörkrädd. Har även haft problem med ensamhetsrädsla när jag var yngre, kunde få lite skräck för att vara på solokvist i huset liksom. Ibland är jag lite smårädd för spindlar fast jag hatar mig själv när jag är det. Men de där stora, äckliga spindlarna som har köttiga kroppar och långa, tjocka, krokiga ben, de gillar jag inte. En gång blev jag rädd för en älg, men det var för att jag nästan sprang in i den på min joggingtur. (Har jag sagt att jag är från landet?) Så, det finns saker jag är rädd för. Några stycken saker är jag, av mer eller mindre logiska skäl, rädd för.

Men. Vatten har aldrig varit en av dem. Jag lärde mig att simma under vatten så tidigt att jag inte kan komma ihåg en tid när jag inte kunnat det. Mamma fick dra mig ur vattnet när vi var på badplatsen när jag var liten. Och trots att temperaturen sällan översteg 15 grader i Indalsälven så skulle jag prompt bada i den på sommarlovet. Så den här känslan jag har nu, och som jag också hade stundvis igår kväll, den är lite främmande. Jag sitter och ogillar vattnet. Skräckar lite. Försöker vända mig till logiken och mitt sansade sinne och säga till mig själv att allt kommer gå hur bra som helst. Att det värsta som möjligen kommer hända inatt är att jag kräks i min papperskorg. Men just nu, när det slår i sidan av båten som att vi rammar rätt in i väggar av sten snarare än vatten, så är det lite svårt. För det är lite otäckt. Jag vill helst inte vara här, men har ingen annanstans att ta vägen. Så jag bloggar och hoppas att det ska lugna sig snart.

För den som undrar så har min storasyrra opererat ögonen idag. Med laser. Så jag känner mig hyffsat säker på att hon inte kommer läsa det här förrän tidigast imorn när allt gått bra och jag är lugn som en filbunke igen. Men OM hon skulle läsa det så är ju svaret och sanningen att kaptenen inte skulle gått ut till havs om han inte visste att det kommer gå bra. Så jag behöver egentligen inte vara rädd. Men det är fan lite svårt ibland alltså.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0