Morgonblogg

Jag kan inte somna om riktigt än, trots att jag bara sovit några ynka små timmar, så jag morgonbloggar istället.

Igår var jag på stranden ensam i några timmar. Det är när jag får vara ensam en stund som jag inser hur mycket jag behöver det. Lätt att glömma i all jobbstress. Ska försöka att inte glömma det igen.

Det blåste friska, varma vindar. Hoppas få med en bild längst ner, även om den kan komma att kännas lite malplacerad efter nästa stycke.

För hemma i Sverige verkar Fredrik Reinfeldt ha gjort bort sig genom att avslöja vilka han tycker räknas när man mäter arbete/arbetslöshet: de "etniska svenskarna mitt i livet". Dra åt helvete, tack, är mitt svar på det. Vad fan är det för måttstock? Varför i hela fridens namn skulle det vara intressant att enbart mäta den gruppens sysselsättning? Varför är det ens en grupp som går att mäta saker på? Vad i helvete har det med hela verkligheten att göra, att en liten del av Sveriges befolkning har låg arbetslöshet? Och varför ställer inte Fredrik frågan "varför är det så månne?" om han nu tycker att det är viktigt att vi särskiljer procentenheterna grupperna emellan, när vi mäter? För det är ju det intressanta i så fall. Om arbetslösheten är låg bland "etniska svenska mitt i livet" så betyder det att den är mycket högre i andra grupper, eftersom vi trots allt har en rätt hög arbetslöshet. Varför? Och hur ska vi jämna ut det? Som Kawa Zolfagary uttryckte det på Twitter igår kväll: "Hade Reinfeldt sagt att det beror på en systematisk diskriminering hade det varit ett bra uttalande." För då hade det sagt något mer. Förklarat varför han gör en urskiljning över huvud taget, att han ser problemet i sitt uttalande men vill göra något åt orsaken till det. Istället valde Reinfeldt att peka på en grupp i samhället enbart för att få rätt i sitt påstående att arbetslösheten är låg någonstans. Och för att ännu lite mera bygga på känslan av att det finns ett "vi" och ett "de". Det finns riktiga svenskar och så finns det låtsassvenskar. Fan ta denna normalisering av främlingsfientligheten som pågår i vårt land. "Det stämmer inte att vi har en hög arbetslöshet. Tittar man på gruppen etniska svenskar är sysselsättningsgraden mycket hög."

Fredrik Reinfeldt, du och de dina förstör mitt land. Mitt Sverige. Som jag vill dela och bygga upp och vårda tillsammans med alla som kan tänkas vilja och behöva bo där. Alla. Hör du det? Mitt Sverige har plats för alla. Du, du sprider rädsla och segregering. Ökar avståndet mellan människor. Fokuserar på de som redan har istället för på de som borde få. Få chanser. Få vara med. Få räknas. Jag skäms över att ha dig som statsminister i mitt land. I mitt land räknas alla.


Kommentarer
Postat av: Anonym

tycker precis som dig Erika vårat kära hemland håller på att rasa samman pga borgarnas politik

Tomas

2012-05-15 @ 11:13:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0