Flygmannen och en kväll i Alanya

Jo, mannen på flyget. Han satt för det första på min plats, vid gången, där man gärna sitter när man har långa ben, vilket jag ju har. Och han ville först att jag skulle ta hans plats istället, vilket var mittenplatsen. Icke! sa jag. Sedan fortskred han detta vårt första möte med att fråga var jag kom från och vad jag skulle göra, samt vad jag jobbade med. Så långt var det lugnt och fint. På andra sidan om honom i vårt lilla triosäte satt en lite äldre svensk/indisk kvinna som oxå kom med instick i konversationen då och då. Men så började han, med stolta tupp-minen på: "I am political representant for my country." Ok (?), sa och tänkte jag. "How old are you?" "30" sa jag och fick då se hans pass, där han hade nån slags stämpel som visade att han var typ diplomat eller nåt. Konversationen fortsatte med några fler små skrytanekdoter, och sedan kom: "Are you married?" Jag svarade nej på frågan och valde sedan att inte titta på eller samtala mer med denne man, men jag noterade däremot att han inte någon gång under de 3,5 timmarna frågade den äldre kvinnan om vare sig hennes ålder eller civilstatus. Har jag sagt att jag är trött på män som tror att alla kvinnor ska vilja ha dem av den enkla anledningen att de är av manligt kön? Jo men det är jag. Fruktansvärt trött. Jag vill kunna sitta bredvid och flygplanskonversera med en man utan att behöva värja mig från inviter eller bli otrevlig. Men så är det inte tyvärr. Och jag vet att den här grejen kan verka liten och obetydlig. Men det är den inte när den händer om och om igen. Då är den tröttsam.

I afton har vi varit i Alanya. Först på polisstationen för att få fixat vår Blue Book, som är nåt slags komplement till vårt arbetstillstånd (gissa om det strulade med mitt och jag måste tillbaka på onsdag?) och sen på vandringsfärd och restaurang. Otroligt trevligt, och konstigt. Nu bor vi här. Vi sex ska vara här tillsammans i sex månader. Svårt att greppa. Men så lever man ju bara en dag i taget ändå, så man kanske inte måste greppa de sex månaderna.

Bilden, den är från strandpromenaden som vi gick längsmed precis när vi kommit in till stan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0