Namninsamling

Jag tycker att det här:

http://www.youtube.com/watch?v=s-zG8C45DJM&sns=fb

är helt uppåt väggarna, och därför har jag skrivit under den här:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6511

Sedan delade jag den här namninsamlingslistan på Twitter, och fick direkt frågan om man alltså i så fall ska kunna stjäla en chokladkaka och kunna gå därifrån utan att en butiksägare får stoppa en, och det är en svår fråga, såklart, när man drar det så långt. Men om valet står mellan att som privatperson eller representant för ett företag få använda den här typen av våld mot någon som man misstänker har begått ett brott (som inte är av våldsam/livshotande karaktär), eller om man direkt måste ringa polisen istället, så måste ju valet falla på att ringa polisen. Den här situationen är ju så uppenbar och tydlig (tycker i alla fall jag), och det kanske inte de flesta situationer är, men det är ju å andra sidan inte mitt jobb att revidera lagen och skriva en tydlig beskrivning av vad som då ska vara ok eller inte, men jag tycker att det är viktigt att reagera.

Och det är det många som har gjort. Namninsamlingen är startad av Jens Lindvall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0