Do you speak English?

Jag ska nu redogöra för den senaste timmen av mitt liv. Varsågoda, läs och njut. - Ringer försäkringsbolaget Europeiska, som mitt företag är kopplat till, angående huruvida ett sjukhus jag behöver besöka har samarbete med dem, så att min försäkring täcker besöket. Deras infocenter ligger hemma i Svedala. Blir kopplad fyra gånger, varje gång av en person som tror att den kopplar mig till någon som kommer kunna svara på min fråga. Får till slut veta av person nummer fyra att frågan omöjligt kan besvaras från Sverige, jag måste ringa Istanbul. - Ringer Istanbul. "Hi, my name is Erika, do you speak English?" "No." tystnad "Ok, can I speak to someone who does?" tystnad. Jag får prata med någon som kan engelska. Frågan reds ut så jag fortskrider till att ringa själva sjukhuset. - "Hi, my name is Erika, do you speak English?" "No", varpå personen lägger på. Ringer igen. - "Hi, my name is Erika, do you speak English?" "No, Turkish." tystnad "Can I speak to someone who speaks English please?" "Turkish." "Yes, can I speak to someone who speaks English please?" tystnad, annan röst "Hello" "Hi, my name is Erika, do you speak English?" "Little" "Ok, I need to make an appointment with a voice doctor" "English number" detta följs av att mannen i andra änden viskar siffror för sig själv på först turkiska sen engelska, och jag får ett nummer till någon som ska kunna engelska. Det kan den inte. Så jag får ytterligare ett nummer, till en person som - hör och häpna - KAN ENGELSKA! - Vårt samtal flyter förvånansvärt smärtfritt tills han förstår att jag inte vill besöka öron/näsa/hals utan en röstläkare, varpå han får ta mitt nummer för att ringa upp mig imorgon, eftersom han inte vet vad jag menar eller om sjukhuset har en sådan läkare. Trots att JAG vet det, det är därför jag har ringt just detta sjukhus. Men så går det när den enda personen på stället som kan engelska får ta samtalet, istället för att den som sitter i växeln och vet saker gör det. Så nu hoppas jag att Antalya Universitetssjukhus enda engelsktalande personal ska ringa mig imorgon och boka en tid hos en röstläkare åt mig. 60 minuter av mitt liv. Ska man nånsin få nån hjälp tro?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0