Öppet brev till Anna Laestadius Larsson.

Hej Anna. 
 
Jag förstår att din kloumn (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-ar-inte-fel-att-dricka-infor-barnen_7295857.svd) är skriven utifrån dig själv, kolumner brukar vara det. Så jag ska försöka att inte döma dig alltför hårt, du är ju trots allt bara en människa med en åsikt, som du uttrycker. Men, du uttrycker den i Svenska Dagbladet, en av Sveriges största tidningar, så jag väljer ändå att se det som att det är ok att kritisera din text och det du tycker. För jag tycker nämligen inte riktigt som du. Och det har sina förklaringar; jag är uppvuxen i en missbrukarfamilj. "Stopp och belägg!" hör jag dig och kanske även andra ropa nu, "det går inte jämföra missbruk med normalbruk!!" och det kanske, kanske är sant. Men vem avgör vad som är vad? 
  
Men jag tar det från början.
  
Jag är alltså uppvuxen med en missbrukande förälder och en medberoende förälder. För en lekman kanske ordet medberoende låter konstigt, men det är alltså att ha ett slags beroende det med, fast till människan som har själva missbrukarproblematiken. Man växer ihop, personens missbruk får allt, eller i alla fall alldeles för mycket, fokus i ens liv, och man anpassar sitt liv efter människan och missbruket. Man tar även på sig skuld för personens beteende och ser det som ett svek att lämna människan i fråga, eftersom den då inte kommer klara sig. Att vara medberoende drabbar även barn i missbrukarfamiljer, och är en av anledningarna till att många som vuxit upp bland missbruk utvecklar dem själva. Man är van vid missbrukets mönster, man har det i sig, både från att ha sett sin missbrukande förälder och att ha varit medberoende av det. 
 
Så är jag uppvuxen. Men, en av missbrukets (både det ursprungliga och medberoendets) grundpelare är ju förnekelse. Så under lång tid i mitt liv erkändes det inte att vi hade en missbrukare i familjen. Han "drack ju inte varje dag" och "kunde ju hantera att bara dricka öl" och "spelade ju på hästar för att det var kul". Så i våra förnekande ögon var vi alltså en vanlig familj. Såhär skulle man ha det, det fanns inget annat liv. När pappa blev full passade man sig och hoppades att inget man sa skulle få honom att tända till och börja bråka. När han ville se på trav hoppade man ur soffan fortare än kvickt. När han pissade på sig i sängen för att han varit så packad att han inte vaknade av sin kropps signaler, då tvättade mamma madrassen och lakanen och låtsades som ingenting. Det här var livet. 
 
Det var även livet att så fort jag kom hem från skolan gå till skafferiet för att se efter hur många öl som druckits ur hans sexpack sen sist jag kollade. Det var livet att sitta med mamma i källaren när hon tvättade, strök och sydde, för att slippa vara i den syrefattiga luft som omgav honom och hans ångest. Och senare, när jag flyttade hemifrån, var det livet att när han ringde höra på en millisekund om han var full eller inte. Och det var livet att ha dåligt samvete för att ha lämnat min lillasyster i röran därhemma, men av ren självbevarelsedrift inte kunna komma hem för att vara med henne, för då, när man sett hur livet kunde vara på ett annat ställe, så sa hela kroppen nej till att nånsin vara i eländet igen.
  
Och Anna, jag vet att den kolumn du skrev inte riktar sig till missbrukare. Självklart ska inte missbrukare dricka inför sina barn, de ska ju inte dricka alls, det vet ju alla. 
 
Men, vem bestämmer vem som missbrukar? Vem gör hembesök och ser efter så att ingen har gått överstyr i just den här famlijen, så här får de dricka nubbe till sillen? Att du skriver "Det råder i min värld ingen tvekan om att det är plågsamt att växa upp som barn till en alkoholist" säger mer än vad du tror om din kunskap på området. Det säger nämligen att du inte har någon. Du vet inte hur det är, och det unnar jag dig i och för sig. Men du vet inte. Du gör ett försök till att skriva en sympatirad för oss som haft eller har helvetet i famlijen, för att visa att du visst tänker på missbrukarbarnen? För att särskilja dig och de dina, normalbrukarna, från de som absolut inte får ta åt sig av din kolumn, alltså missbrukarna? Jag vet inte varför du gör det faktiskt. Du vet inte hur det är att vare sig missbruka eller leva med någon som gör det och du är därför inte lämpad att tala om för andra att "Det är inte fel att dricka inför barnen." 
 
Jag vet inte om du vet det, men det finns redan krafter i vårt samhälle som uppmuntrar oss att dricka, med eller utan barn. Det finns en oerhört stark alkoholkultur, kopplad till varje högtid, ja, till varje helg egentligen, och den som avviker från normen att dricka får ofta stå ut med frågor om varför och därefter höra berättelser om hur den som frågade minsann också har haft en nykter period, eller tycker att "det är ju helt rätt egentligen", alternativt få höra något om "moralisering" trots att man egentligen bara gjort ett personligt val att avstå. Man särskiljer sig om man som vuxen i Sverige väljer att inte dricka alkohol vid en högtid eller sammankomst. Jag som 30-årig kvinna får alltid frågan om jag är gravid, om jag tackar nej till alkohol på en fest eller middag. Så stark är normen att konsumera alkohol. Så vi behöver inte dig. Du är inte nödvändig i samhällsdebatten om alkohol inför barnen.
 
Det är däremot IOGT-NOTs kampanj Vit Jul och alla de uppmaningar, de som du opponerar dig emot, som sprids inför tex midsommar. För på sina håll i landet kanske inte själva kampanjen fungerar, det kanske dricks precis lika friskt som året (eller helgen) innan, men kanske, kanske att en 10-årig flicka som är så spänd inför helgfirandet att hon skakar ser kampanjen och i det ser att det finns någon som ser henne. Hennes situation. Hennes liv. Att det finns någon som står på hennes sida, även om hennes familj inte gör det just nu.  
 
Du och din åsikt är överflödig, onödig och ett hån mot de barn som faktiskt lever i missbrukarfamiljer. Drick du din sprit inför dina barn, och tro du att det skapar samma känsla i dem som när du skämmer ut dig på ett köpcentrum. Men snälla, sprid inte åsikten i Svenska Dagbladet. Det är så urbota dumt, onödigt och själviskt. 

Kommentarer
Postat av: Carl-Johan

Tummen upp för starka, fina människor som du, fröken Svensson, tummen upp!

2012-06-23 @ 11:27:16
Postat av: Marielle

Mina tårar rinner längs kinderna när jag läser detta inlägg. Tänk va lite man vet egentligen. Jag hade ingen aning om att du och dina systrar hade det så här när ni växte upp. Tänk va vanligt det är ändå, att det är just så här i många hem, fast inga utomstående har någon aning.
Spriten är ett djävulens påfund, främst i en missbrukares händer. Jag vet, för min bror var en missbrukare, ja han VAR, han är ju död nu...

Kram


Svar: <3 Kram
Erika Svensson

2012-06-23 @ 11:32:29
Postat av: Annelie

Tack du kloka och starka kvinna för att du sprider dina tankar. Du är en av de personer som gör världen lite bättre. Stor kram!

Svar: Tack Annelie!
Erika Svensson

2012-06-23 @ 12:12:32
Postat av: Victoria

Så jävla bra Erika!

Svar: Tack!!
Erika Svensson

2012-06-23 @ 14:18:46
Postat av: Rikard Björk

Hatten av för dig Erika.

Svar: Tack Rikard!
Erika Svensson

2012-06-23 @ 20:09:06
Postat av: andreas tegbergef

Det var som att bitvis läsa om min egen uppväxt. Tack för din förmåga att sätta ord på det du/vi upplevt och i viss mån fortfarande upplever. Kämpa på!

2012-06-24 @ 01:15:01
Postat av: Lotta

Mycket bra skrivet! :-)

2012-06-24 @ 08:09:09
Postat av: Moa

Mycket bra skrivet. Har vuxit upp med en pappa som periodvis druckit för mycket. Det var inte på samma sätt som du beskriver just därför att det skedde periodvis och i viss mån var kopplat till psykisk sjukdom, men när det hände så kunde det gå riktigt galet. Det som satte djupast spår hos mig, i många år framöver, var personlighetsförändringen som uppstod då han drack. Det var så fruktansvärt obehagligt att se min vanligtvis lugna och snälla far bli en oberäknelig någon annan. Jag visste aldrig hur han skulle bli. Ibland gråtmild och ångerfull, ibland elak, ibland oansvarig och försvann iväg spårlöst. Den här personlighetsförändringen observerade jag sedan även hos andra vuxna som på fester etc drack lite "mer civiliserat". Inte lika intensiva förändringar, men precis lika obehagligt. Min poäng är att oavsett om du har missbrukande föräldrar eller "normaldrickande" föräldrar så har alkohol en effekt den som dricker. Denna effekt kan vara mycket obehaglig/traumatisk

2012-06-24 @ 10:16:47
Postat av: Moa

att bevittna. Jag tror att det sätter djupare spår i "normaldrickande" föräldrars barn än de förstår. Föräldern som ska vara barnets trygga punkt i tillvaron blir helt plötsligt lite förändrad... på ett obestämt och otryggt sätt. Även om det knappt är märkbart kan det vara nog så läskigt. Jag tycker att det verkar naivt av skribenten att föra det argument hon gör, att dricka framför sina barn är inte att sätta dem i främsta rummet.

Svar: Tack Moa! Jag tycker precis som du, att barn borde förskonas från alkohol i största möjliga mån.
Erika Svensson

2012-06-24 @ 10:22:37
Postat av: Annika

Bra för Annas barn att hon publicerat sina dryckesvaror offentligt! Nu vet både skola, förskola och socialtjänst vad hennes barn går igenom! Nu är det många ögon som ser!
Visst kan man diskutera om det någonsin är okej att dricka inför barn, sina eller andras Men jag tror att om man tänker till ett steg till så svarar de flesta nej!
Hur många skulle inte med rätta anmäla den förskollärare som började förfesta på jobbet?! Om än bara lite grann? Bara lite lite? Argumenten i anmälan skulle självklart vara först och främst för att hon är på jobbet , men skälen skulle ju i slutänden vara för att hon inte skulle kunna ta hand om barnen på bästa sätt!
Så om nu de som är totala proffs på att ta hand om barn inte i allmänhetens ögon skulle ha förtroendet att göra det lite berusade! Varför ska då alla människor som bara råkat bli föräldrar ha samhällets förtroendet att ta hand om barn när de är fulla?!
Tja tänka på det kan man alltid göra?!

2012-06-24 @ 11:53:50
Postat av: Linus

Tack Erika! Jag studsar t.o.m. över ordet "normalbrukare", att man anser att den sociala normen är att dricka sprit.

2012-06-24 @ 12:12:21
Postat av: Jeanette

Så bra skrivet Erika! Jag känner igen mig i vart enda ord... Jag har samma problem i min familj, med min mamma, så länge jag kan minnas. Jag är fortfarande orolig och det knyter sig i magen varje gång jag ringer hem eller ska på besök. Vilket mamma möter jag denna gång?
Själv beslöt jag för nu snart 3 år sedan att avstå helt från alkohol för jag vill inte riskera att själv hamna där. Jag är oerhört stolt över mig själv för detta beslut!

2012-06-24 @ 16:55:50
Postat av: Alex

du är underbar Erika!

2012-06-24 @ 22:05:01
Postat av: Anna

Riktigt bra skrivet!(!)

2012-06-25 @ 01:13:32
URL: http://omkarlek.blogg.se
Postat av: Malin Nylund

Du skriver så sant, så bra och med sån kraft att jag blir alldeles stum hurrudu!! fortsätt skriva, tycka tänka!

2012-06-25 @ 11:51:32
Postat av: Sara Lundkvist

Fantastiskt välskrivet Erika! Tänk vad lite vi vet om de runtomkring oss...

2012-06-25 @ 18:27:40
Postat av: Kristina

Tragiskt det du beskriver att du fått varit en del av. Det som skrämmer är att jag tror det finns många barn som går igenom det du gjorde, och det behöver inte vara så illa som du beskriver för att man som barn sitter uppkrupen i sängen och är otrygg över vad som försigår runtomkring en. Skrålande, omdömeslösa, opålitliga föräldrar. Det räcker med orden " nä jag tar mig en öl" för att man som barn tappar tryggheten hos sin förälder. Skribenten i den här artikeln verkar tycka att hennes ego och behov som människa förverkligas med alkohol, och att det överstiger verkligheten att sätta sina barn i första rummet. Jag dricker ett glas vin framför mitt barn till maten. Det är inte ok, och det skall det inte vara. Det är ett val jag gör om att hantera alkoholen på ett relativt ok sätt eller inte. Men det är inte bra. Kommer bära med mig ditt inlägg länge.

2012-07-06 @ 21:28:31
Postat av: Joakim

Hej! Gammal artikel. Men mycket skrivet... Känner igen mig mycket i din situation. Har precis börjar gå i Psykoterapi för mina upplevelser i min uppväxt. Lång väg innan jag mår bra. Skulle vara kul om du har lust att mejla lite med mig. Dela upplevelser etc, om du har ett sånt behov. i know i have.
Hör gärna av dig.
Kram, J - 32 år.

2013-04-19 @ 17:00:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0