Rasism

Det är sällan jag ser öppen rasism, uttalad, rak och tydlig. Den omedvetna, strukturella eller smygande rasismen är det annat med, men den där öppna, frispråkiga rasismen ställs jag sällan inför. Så när det händer vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Jag satt precis och kollade mitt twitterflöde, och läste tex fina nationaldagstweets av Soran Ismail om hur Sverige ändå är ett rätt bra land och att vi borde värna om den frihet vi har och kämpa för att vi ska kunna fortsätta ha det bra (ungefär, följ honom gärna på Twitter för de exakta orden och för ett lite roligare liv: @soranismail) när jag plötsligt fick se vad någon hade svarat honom på en av dessa fina tweets: "Betyder det att du ska åka hem?" Soran hade svarat: "Jag är hemma", och lämnat det där (så vitt jag kunde se), men jag gick in och kollade på den här personens Twitter. Och blev så ledsen. Människan är öppet rasistisk på ett sätt som jag inte kan hantera. Jag vill slå händerna för ögonen och öronen och bara skrika att det här kan inte finnas, den här människan KAN bara inte vara på riktigt! Men det är han. Han anser att "europeer" är mer värda än andra, och att dessa borde få migrera (inom Europa förmodar jag, något annat verkar ju inte rimligt), medan människor med annan etnisk härkomst inte borde få det, i alla fall inte till Europa. (hur det är ställt med tex vita amerikaner framgår inte, den enda distinktionen jag såg var just den om "europeer"). Han är även abortmotståndare, och det främsta argumentet verkade på det jag kunde utläsa av hans tweets vara att "invandrare" kommer hit och föder massa barn medan "svenska" kvinnor satsar på karriären och gör aborter på löpande band, vilket inte gagnar svenskheten alls. Ergo = abort är dåligt. (jag vet, det finns en och annan logiklucka här)

Som ni märker kan jag knappt återge det han har skrivit utan att ironisera, men det är för att det är så overkligt! HUR kan man tycka de här sakerna? Det är sådan oerhörd, äcklig, människoföraktande smörja! Och jag vet ju hur det byggs på och uppmuntras, genom att vi har ett ojämlikt samhälle där alla uppmanas att klara, och i första hand tänka på, sig själva, vilket leder till att förståelsen för människor som inte tänker, är eller har det som en själv minskar. Det vet jag ju. Men jag kan inte begripa det. Hur man kan hamna där, att man tycker såhär? Ett sådant hat. Förakt. Den här mannen är så liten, så svag, så fattig. Men han är inte ensam, och tycker ju själv att han har rätt och behöver predika sina åsikter för att sprida dem. Så det här är min motspridning. Du har fel, du andefattiga man som inte ens kan skriva ut ditt riktiga namn när du sprider dina vedervärdigheter. Du har fel.

Alla, alla, alla är välkomna att migrera åt vilket håll de vill eller måste här i världen. Jag vill inte ha några fler privilegier för att jag är vit västerlänning. Jag vill ha samförstånd mellan människor. Jag vill att åsikter som dina ska utplånas med hjälp av kärlek, solidaritet och gemenskap. Jag har rätt, du har fel. Så är det faktiskt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilket jävla idiot-pucko!!!!

Jag blir så arg att jag vill slåss!!

Satan!!!

2012-06-06 @ 12:06:26
Postat av: Amanda

Oj, jag glömde skriva att det var jag, Amanda, som skrev.

2012-06-06 @ 12:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0